piątek, 19 grudnia 2014

chowder


Ta zupa zawsze mnie nęciła. I to właśnie w wersji rybnej, choć jest też kukurydziana. Bardzo lubimy kukurydzę, więc takową wersję też na pewno kiedyś upichcę. Można chowdera zrobić dla alergika, zastępując zwykłą śmietanę roślinną oraz ewentualnie, (przy silnym uczuleniu) pomijając tę szczyptę skórki z ekocytryny. Też będzie dobry, z tym, że nie jestem pewna, czy to jeszcze będzie chowder... W każdym razie, w obu wydaniach - chowder czy nie - zupa jest super: aromatyczna, rozgrzewająca, zdrowa i sycąca, czyli idealna na zimę.
Należy mieć:

50 g masła (dla alergika klarowanego)
por (kawałek ok. 8-10 cm)
ząbek czosnku
4 duże ziemniaki
marchewkę
ok. 500 g filetów rybnych (najlepiej mieszanych: z dorsza, łososia i mintaja)
3-4 łyżki śmietany 18% (dla alergika śmietanki owsianej z łyżką octu jabłkowego lub winnego)
liść laurowy
ziele angielskie
sól i pieprz do smaku
szczyptę skórki startej z cytryny bio*
koperek
Na maśle podsmaż pokrojonego w talarki pora, dodaj przeciśnięty ząbek czosnku, a następnie obrane i pokrojone w kostkę ziemniaki oraz startą marchew. Zalej warzywa wodą, tak by je tylko przykryła. Lekko posól, dodaj ziele oraz liść, przykryj i duś na małym ogniu, aż ziemniaki będą prawie miękkie. Wówczas dodaj pokrojone w kostkę ryby oraz śmietanę i gotuj do momentu, aż mięso będzie miękkie. Pod koniec dodaj skórkę z cytryny. Dopraw i posyp koperkiem.

*ponieważ jest to ilość niewielka, to można zaryzykować i przy niedużym uczuleniu dodać do wersji przeznaczonej dla alergików

środa, 17 grudnia 2014

budyń jaglany z sosem z suszonych owoców

To budyń, który robiliśmy z Jeremim z okazji bezglutenowego (oraz bezcukrowego, bezmlecznego i bezjajecznego) pichcenia w DDTVN. Bardzo fajny, delikatny w smaku. Charakterku dodaje mu sos z suszonych owoców. Budyń jaglany to rzecz ogólnie znana, ale z przyprawami i tym sosem, powiem nieskromnie, smakuje wybornie. Ten sos jest tak smakowity, że polewamy nim także naleśniki, a nawet tartę pierniczkową.
Weźmy:

szklankę ugotowanej kaszy jaglanej (ugotowanej z kawałkiem cynamonu i wanilii, opcjonalnie także z anyżem)
ok. szklanki mleka roślinnego (najlepiej ryżowego) lub wody
syrop z agawy - do smaku
szklankę mieszanych owoców suszonych (niesiarkowanych!): fig, moreli, rodzynków, daktyli, żurawiny
1/3 szklanki masła klarowanego
1/3 szklanki wody
4 łyżki syropu z agawy lub daktyli
dużą szczyptę cynamonu
miąższ z 1/4 laski wanilii

Owoce pokroić w kawałki, zalać wodą i odstawić na pół godziny. Z kaszy wyjąć przyprawy i zblenderować ją z mlekiem, (masa musi nabrać budyniowej konsystencji). Dosłodzić budyń do smaku i przełożyć do miseczek. Przygotować sos: masło rozpuścić, dodać syrop i przyprawy, a następnie osączone owoce. Gotować na małym ogniu  ok. 5 minut. Budyń podawać polany sosem.